En heldag i hundbrallorna

Det blir faktiskt en hel helg i hundkläderna den här helgen. Toppen tycker jag och välbehövlig avkoppling från jobbtankarna.

Idag lördag var det provledarträff som hölls på Lilla Träskaten i år. Vi inledde med utomhusövningar där vi fick testa tre olika upplägg som jaktprovssekreteraren Camilla Ä hade gjort och diskutera om det var ökl eller ekl nivå på övningarna och hur man skulle kunna förändra upplägget så att det blev svårare eller lättare.

Mackan och Abbie hängde med, Abbie naturligtvis för att bara vara med i miljön med många hundar och människor och Mackan för att vara med och testa lite. Mackan fick idag en dubbelmarkering och en dirigering, och hennes jobb idag var verkligen inget att skryta med, ofokuserad på markeringarna och olydig i dirigeringarna. Medan jag körde henne fick Åsa det otacksamma jobbet att hålla i Abbies koppel. Abbie var inte riktigt nöjd med att se mig på avstånd så Åsa fick ett styvt jobb att försöka hålla valpen lugn.

20140405-213458.jpgFörutom att passa Abbie så hade Åsa med sig sin egen Troll som också satt passiv och så hann hon med att ta den här bilden av mig när jag dirigerar Mackan. (Foto: Åsa Eckerrot).

Som synes hade vi fint vårväder. Solen sken och värmde skönt när vi var i lä.

20140405-214102.jpgHär poserar Mackan och Abbie.

Abbie fick många nya intryck på en gång idag. Hon påverkades mest av att behöva se mig på avstånd. När jag var i närheten var hon ganska lugn, d.v.s. hon påverkades inte av att andra hundar jobbade, men hon kunde inte heller koppla av riktigt. När det sköts på en av stationerna var jag inte beredd, men skotten berörde henne inte alls och det var ju skönt att se.

Efter lunchen (som vanligt jättegott, Peter är ju en superkock!) så fick hon sitta med i kurslokalen, men hon kunde inte ens koppla av i mitt knä. Analysen i efterhand sade att det var för att hon var ”orastad”, så jag tror att lugnet kommer när hon blir mer van vid situationen. Jag kom på att det hade varit smart att ta med något åt henne att ligga på, jag tror det kan hjälpa henne.

Passet efter lunch innehöll diskussioner om bl.a. vilt till proven, lite om administration av proven och lite om A-prov i Östra avdelningen.

Jag åkte med Gunilla idag. Så lyxigt att bara åka med för mig som egentligen inte gillar att köra bil! Och dessutom trevligt med sällskap och tid att sitta och snacka. Eftersom Karin precis har flyttat och numera bor ganska nära LT passade vi på att svänga förbi hennes nya hus när vi ändå var i närheten. Hon bor jättefint i ett gammalt varsamt renoverat hus med jättefina träningsmarker precis bredvid tomten. Vi tackar för titten och jag ser fram emot att få komma ner och träna senare i år.

I morgon fortsätter hundhelgen med valpträff på Storsten. Det skall bli kul!

 

Lämna en kommentar